Nederland – Cambodia

Hee hoi!

Daar is ‘ie dan, mijn eerste blog vanuit Cambodja! En hoewel ik pas twee dagen hier ben (ik kwam gisteravond aan), heb ik al behoorlijk wat gezien en meegemaakt. Zo zat ik in het vliegtuig van Bankok naar Phnom Penh (Cambodja) naast een aardige Cambodjaan die goed Engels sprak. Toen ik aan hem vroeg of hij op vakantie was geweest zei hij: “no, I just went shopping for one day in Bangkok!

Toen ik vervolgens aankwam in Cambodja na een lange maar redelijk goede reis (ik was ziek geworden onderweg, helaas), stonden Brenda en Robbert, twee andere vrijwilligers, mij al op te wachten. Samen liepen we van het vliegveld naar ons hostel en hier begon de Eerste Grote Uitdaging: aan een Cambodjaan die geen Engels kan proberen duidelijk te maken dat je een kamer wil. Uiteindelijk pakte de Cambodjaan tijdens mijn verhaal een mobiel en begon hij tot mijn verbazing gewoon te bellen! Nadat hij wat had gepraat kreeg ik de mobiel (een spiksplinternieuwe Samsung Galaxy S4) in mijn handen gedrukt en al snel werd me duidelijk dat ik een tolk aan de telefoon had dus binnen no-time had ik mijn kamersleutel en kon ik me gaan installeren!

Vandaag was dan mijn eerste echte dag in Cambodja en het was echt super leuk! Met de Tuktuk zijn we naar het centrum van Phnom Penh gegaan en hier hebben we wat rond gelopen. Op een gegeven moment liepen we langs een volleybalveld en toen we even bleven staan werden we uitgenodigd om ook mee te komen doen! Super leuk: Nederland-Cambodja. Het waren allemaal mannen van tussen de 20 en 30 die direct uit werk door gingen naar dit volleybalveldje. Er waren nergens vrouwen te zien, dus we waren het middelpunt van de belangstelling met ons blanke team van drie vrouwen en één man. Deze ze Cambodjaanse mensen waren echt heel erg goed (of wij gewoon heel erg slecht), dus hebben we met 9-14 verloren (ze werken hier met een andere puntentelling dan in Nederland, helaas), maar wat was het leuk!!

Toen we vervolgens met een bezweet hoofd verder liepen en we een groep Cambodjanen airobics zagen doen, sprongen we er tussen en gingen we meedoen. Jammer genoeg kwam na 10 minuten iemand zeggen dat het 1 dollar kostte om mee te doen. Daar hadden we geen zin in, dus toen zijn we maar weer weggegaan. (en nog geen 2 minuten later barstte er een regenbui los, dus het was maar goed dat we het niet hebben gedaan!)

kortom: een erg leuke dag vandaag!

Ik ga nu lekker slapen, morgen gaan we naar Kampot en dat wordt denk ik wel weer een vermoeiende reis. (Hier is het 5 uur later dan bij jullie, dus het is nu 10 uur in plaats van 5 uur)

Liefs, en tot de volgende

Leave a Reply

